20 Νοε 2014

Ελληνοτουρκική σύγκρουση στις αερομεταφορές

Στην απόφαση κατάργησης της μίας εκ των δύο ημερήσιων πτήσεων της Turkish Airlines που συνδέουν απ΄ευθείας τη Θεσσαλονίκη με την Κωνσταντινούπολη οδηγήθηκε η ...
Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μετά την συνεχιζόμενη άρνηση της Τουρκίας να εφαρμόσει την διακρατική συμφωνία του 2009 για τις «χρονοθυρίδες» (τους προκαθορισμένους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών, γνωστούς ως slots). Παρά τα έντονα διαβήματα, οι τουρκικές αρχές απέρριπταν επί τέσσερα χρόνια το αίτημα της ελληνικής Aegean Airlines για εκτέλεση πτήσεων προς Κωνσταντινούπολη, το οποίο έγινε τελικά αποδεκτό μετά τη συγχώνευσή της (πριν από έναν χρόνο) με την Olympic Air και μόνο για τις μεταμεσονύκτιες ώρες (junk slot). Η υποβαθμισμένη εξυπηρέτηση των Ελληνικών εταιρειών με μη προνομιακά μεταμεσονύκτια slots στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης είναι μία μόνο από τις μεθοδεύσεις της Τουρκίας στον ακήρυκτο πόλεμο των αερομεταφορών.

Η ύπαρξη ισχυρού εθνικού αερομεταφορέα αποτέλεσε μία από τις προτεραιότητες της Τουρκίας στην επιδίωξή της να διεκδικήσει ρόλο περιφερειακής υπερδύναμης. Με αυτό το σκεπτικό, η Turkish Airlines (Türk Hava Yolları: THY) πριμοδοτήθηκε γενναία από το τουρκικό κράτος, αναπτύχθηκε αλματωδώς κι αποτέλεσε τη βάση για την εκρηκτική ανάπτυξη του τούρκικου τουρισμού την τελευταία δεκαετία. Ταυτόχρονα αναρριχήθηκε στη δεκάδα των ισχυρότερων αεροπορικών εταιρειών του κόσμου, έχει τον απόλυτο έλεγχο της διακίνησης επιβατών που κατευθύνονται ή διέρχονται από την Τουρκία κι αποτέλεσε τον κύριο λόγο για να καθιερωθεί η Κωνσταντινούπολη σημαντικότερος περιφερειακός κόμβος (hub) της ευρύτερης περιοχής, εκμεταλλευόμενη την πολιτική της Ε.Ε. για απαγόρευση των κρατικών ενισχύσεων προς τους πάλαι ποτέ εθνικούς αερομεταφορείς τους. Εκμεταλλευόμενη το κενό από την πτώση της Ολυμπιακής και εφαρμόζοντας κατάλληλη τιμολογιακή πολιτική, η Turkish Airlines κατάφερε να αποσπάσει τη σύνδεση Αθήνας με τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο μέσω της Κωνσταντινούπολης. Την ίδια στιγμή, η Τουρκία παραβίασε τη διακρατική συμφωνία που προβλέπει τη πραγματοποίηση 31 εβδομαδιαίων πτήσεων για κάθε χώρα με αποτέλεσμα δύο τουρκικές εταιρείες (η Turkish Airlines και η Pegasus Airlines) να εκτελούν 42 πτήσεις ενώ οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες μόλις 27 δρομολόγια, και αυτές σε μη προνομιακές ώρες.

Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο 13ο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), το μερίδιο που αποσπούν στο σύνολό τους οι ξένες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία δεν υπερβαίνει το 32%. Το υπόλοιπο 68% ελέγχεται από εταιρείες τουρκικών συμφερόντων με την Turkish Airlines να κυριαρχεί απολύτως, αποσπώντας μερίδιο αγοράς 47% της επιβατικής κίνησης εξωτερικού. Εντελώς διαφορετική είναι η κατάσταση στην Ελλάδα όπου οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες ελέγχουν μερίδιο μόλις 16% της διεθνούς επιβατικής κίνησης της ελληνικής αγοράς αερομεταφορών. Πρακτικά, δηλαδή, η ελληνική αγορά που αντιστοιχεί σε συνολικό τζίρο της τάξης των 6 δισ. ευρώ ελέγχεται σε συντριπτικό βαθμό (84%) από ξένες αεροπορικές.

Η αεροπορική σύνδεση της χώρας με το εξωτερικό και ο έλεγχος της ταξιδιωτικής κίνησης που κατευθύνεται στην Ελλάδα ή διέρχεται από τον εναέριο χώρο της αποτελεί ζήτημα υψίστης σημασίας καθώς ο τουρισμός εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο σε ατμομηχανή της εθνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας το 20% του ΑΕΠ και βγάζοντάς την από την ύφεση. Με βάση τα στοιχεία του ΣΕΤΕ, ο αριθμός των συνολικών αφίξεων ξένων επισκεπτών με όλα τα μέσα θα ανέλθει το 2014 στο επίπεδο-ρεκόρ των 23 εκατ., εκ των οποίων τα 14 εκατ. από τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας.

Υπό αυτά τα δεδομένα, και μάλιστα σε μία εποχή που η χώρα δίνει μάχη για ταχύτερη έξοδο από την ύφεση, η επίθεση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη στην ΥΠΑ για την απόφασή της να προασπίσει τα εθνικά συμφέροντα είναι τουλάχιστον ατυχής. Για την ιστορία, η πρώτη πτήση της Turkish Airlines προς Θεσσαλονίκη έγινε το Μάιο του 2011 με αριθμό ΤΚ 1881, «την ημερομηνία γέννησης του Κεμάλ Ατατούρκ», όπως είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Turkish Airlines, Hamdi Topçu, κατά τη διάρκεια του δείπνου που παρέθεσε το τουρκικό Γενικό Προξενείο στη Θεσσαλονίκη.

SPOCK

 
Copyright © 2015 Taxalia Blog - Θεσσαλονίκη